In Aaron's Rod, literary master D.H. Lawrence spins an engaging picaresque tale of the talented English amateur flutist Aaron Sisson and his travels. Aaron escapes a life of drudgery and a loveless marriage and journeys to Italy, crossing paths with a writer who many critics regard as an autobiographical stand-in for Lawrence himself along the way.
Inhalt: D. H. Lawrence' grandiose Erzählung über die Abgründe der menschlichen Existenz - neu übersetzt von Benjamin Lebert: Ein Mann liebt Inseln. Er sucht sein Glück auf einer sturmumtosten Insel. Hier erschafft er sich seine eigene Welt, richtet alles nach seinen Vorstellungen ein. Doch schon bald wird sein Glück bedroht, nicht von Wind und Wellen, sondern von den anderen Menschen. Also flüchtet der Mann auf eine kleinere Insel und schließlich auf eine noch kleinere Insel, bis er schließlich ganz allein ist, allein mit dem Meer. Immer tiefer verliert er sich in sich selbst, in seinen Wünschen und Sehnsüchten. Eine Geschichte über einen Menschen, der den Rückzug aus der Welt wagt, um die Gezeiten, die Schwingungen der Seele zu spüren, um sich sein eigenes Paradies zu erschaffen. Umfang: 42 S. ISBN: 978-3-455-81380-7
English author and literary critic D. H. Lawrence writes in Fantasia of the Unconscious:
I am not a proper archaeologist nor an anthropologist nor an ethnologist. I am no "scholar" of any sort. But I am very grateful to scholars for their sound work. I have found hints, suggestions for what I say here in all kinds of scholarly books, from the Yoga and Plato and St. John the Evangel and the early Greek philosophers like Herakleitos down to Fraser and his "Golden Bough," and even Freud and Frobenius. Even then I only remember hints - and I proceed by intuition. This leaves you quite free to dismiss the whole wordy mass of revolting nonsense, without a qualm.
Only let me say, that to my mind there is a great field of science which is as yet quite closed to us. I refer to the science which proceeds in terms of life and is established on data of living experience and of sure intuition. Call it subjective science if you like. Our objective science of modern knowledge concerns itself only with phenomena, and with phenomena as regarded in their cause-and-effect relationship. I have nothing to say against our science. It is perfect as far as it goes. But to regard it as exhausting the whole scope of human possibility in knowledge seems to me just puerile. Our science is a science of the dead world. Even biology never considers life, but only mechanistic functioning and apparatus of life.
Inhalt: Der 1928 erschienene Roman Lady Chatterley gehört zu den unkonventionellsten und freizügigsten Büchern seiner Zeit. D. H. Lawrence widmet sich darin einem Thema, das wiederholt Gegenstand seiner Schriften wurde: Er beschreibt die menschliche Isolation in einer rationalisierten und entfremdeten Welt, in der die Verleugnung der Sexualität einen allgemeinen Vitalitätsverlust zur Folge hat. Inhalt: Schauplatz des Romans ist zunächst Wragby Hall, das Herrenhaus der Chatterleys, in dem die attraktive und vitale Constance (Conny) mit ihrem Mann Clifford Chatterley lebt. Im Ersten Weltkrieg schwer verwundet, flüchtet sich der an den Rollstuhl gefesselte Clifford in eine ans Manische grenzende, literarische Produktivität. Wie Connie jedoch bald erkennt, verbirgt sich hinter dem stilistischen Blendwerk seiner Erzählungen nichts als eine erschreckende, gefühllose Leere. Während Clifford sich weiterhin blind um Anerkennung als Schriftsteller müht, leidet Connie zunehmend unter ihrer Beziehungslosigkeit. Während eines Spaziergangs erfährt Connie von Clifford, dass er bereit sei, ihr gelegentliche sexuelle Abenteuer zu gewähren und auch ein uneheliches Kind als sein eigenes zu akzeptieren, vorausgesetzt, der Vater sei ihrer würdig. Connie lernt den zehn Jahre älteren Waldhüter Oliver Mellors kennen und zwischen ihr und dem wortkargen, in einer einsamen Waldhütte lebenden Mann entwickelt sich eine sexuell und emotional innige Liebesbeziehung. In der leidenschaftlichen Körperlichkeit, die sie mit ihm teilt, findet Connie allmählich zu ihrer verloren geglaubten Lebenskraft zurück. Auch Mellors erfährt durch sie eine Wandlung. Als Sohn eines Bergarbeiters aufgewachsen, hatte er nach einer enttäuschenden Ehe eine militärische Karriere in Indien begonnen und den Offiziersrang erworben. Nach dem Tod eines ihm nahe stehenden Vorgesetzten und durch ein Lungenleiden geschwächt, war er in seine Heimat zurückgekehrt, um dort ein Leben in völliger Abgeschiedenheit zu führen. Erst durch Connies unbedingte Liebe zu ihm gelingt es Mellors, sich aus seiner Bitterkeit und selbst gewählten Isolation zu befreien. Als sie ein Kind von ihm erwartet, zeigt sie sich fest entschlossen, Clifford für ihn zu verlassen. Mutig stellt sie sich den gesellschaftlichen Anfeindungen und der verletzten Eitelkeit ihres Mannes. Connie begibt sich nach Schottland, um bis zu ihrer Scheidung von Clifford bei ihrer Schwester Hilda zu bleiben. Mellors schreibt ihr am Ende des Romans einen Brief, der seine tiefe Zuneigung zu ihr und seine Hoffnung auf eine gemeinsame Zukunft zum Ausdruck bringt. Struktur: Lawrence verknüpft in Lady Chatterley autobiografische Elemente mit der symbolhaften Schilderung zweier konträrer Lebenswelten. Während sich in der Figur des von Ehrgeiz getriebenen, gefühllos und mechanisch agierenden Clifford die Einsamkeit des modernen Menschen widerspiegelt, erscheint Mellors als Sinnbild eines im Einklang mit der Natur geführten Daseins. Doch wie Lady Chatterley findet auch er erst in einer erfüllten Liebesbeziehung sein wahres Lebensglück. Wirkung: Die Freimütigkeit, mit der Lawrence die sexuellen Begegnungen seiner Titelheldin beschrieb, sorgte für einen Skandalerfolg. In England durfte das Buch bis 1960 nicht publiziert werden. B. S
Zschirnt-Kanon : Alles, was man lesen muss Schlagworte:Biographie, Lawrence, David Herbert Systematik: $L-G Umfang: 398 Seiten Standort: $L Lawr
Lady Chatterley's upper-class husband has been rendered paralyzed and impotent. She crosses class and gender boundaries when she takes her gamekeeper as a lover. The novel remained unpublished for thirty years in the UK because of its explicit discussion of sexuality.
Widely regarded as D.H. Lawrence's masterpiece, Sons and Lovers is a sprawling, multi-generational look at family relationships, class dynamics, and the intimate ties with others that pull young adults toward independence. This largely autobiographical novel made Lawrence's reputation as a writer—it's a must read for fans of classic literary fiction.
For a sophisticated and titillating read, dip into The Lost Girl by famed British novelist D.H. Lawrence, known for producing such masterworks as The Rainbow and Women in Love. This award-winning novel is a journey of discovery, following protagonist Alvina Houghton as she experiences a series of devastating personal losses and seeks to find an ideal romantic partner, against the express wishes of her parents. The Lost Girl highlights Lawrence's keen insight into human behavior, and it's a must-read for fans of classic twentieth-century literature.
D.H. Lawrence's The Plumed Serpent is back with a brand-new release by Duke Classics. Lawrence based the story off a personal trip to Mexico. An Irish tourist finds herself embroiled in political and religious upheaval after the Mexican Revolution. An ambitious tale of heroism, idealism, and conflict, Lawrence's words explore what might be possible.
Delve into the mysteries of the human mind in this spellbinding tale from D.H. Lawrence, the masterful author responsible for beloved novels such as Sons and Lovers and Women in Love. Leaving behind the sensual fare for which he is best known, Lawrence focuses in this story on the conflict that emerges between an aristocratic officer and his subordinate. The Prussian Officer packs the psychodrama and complexity of Dostoyevsky's Crime and Punishment into a concise and compelling tale.
The works of British author D.H. Lawrence were often considered to be shocking because of their frank treatment of subjects such as sexuality and desire, and novels such as Sons and Lovers, Women in Love and Lady Chatterley's Lover were often censored or confiscated due to their graphic content. The Rainbow, another of Lawrence's best-known novels, certainly doesn't shy away from its depiction of human intimacy in all of its forms.
Dive into a provocative coming-of-age story that challenged the vestiges of England's Edwardian-era sexual mores. A continuation of a fictional arc that D.H. Lawrence began in a previous novel, The Rainbow, Women in Love explores the romantic entanglements and love affairs of the sisters Ursula and Gudrun Brangwen.
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